הידעת? מונחים בסיסיים בתחום כיול הגזים

ברק חיון - מנהל מחלקת שירות

מונחים בסיסיים בתחום כיול גלאי הגזים, מוגש כשירות למפעלים מטעם IN.P.C. החברה המובילה בתחום האספקה והאינטגרציה של ציוד ניטור אויר, גזים ותהליך, מערכות בקרה  ואוטומציה לתעשייה ולמוסדות.

כיול מכשירי מדידה
כיול מכשיר מדידה, נועד לשקף ערכים מדידים באופן אמין ובכך לסייע לבקרת תהליכים בתעשיות השונות. הכיול מאפשר התראות בזמן אמת על כל חריגה מהנורמל ובכך למנוע מפגעים סביבתיים ולעבוד בסביבה בטוחה.

אילו סוגי מודדים קיימים?
תחום המדים הינו תחום רחב, כאשר הנפוצים ביותר הם מדי לחץ, ספיקה, ניטור כימי, טמפרטורה ואיכות אויר.
בשל ההשפעה הסביבתית  ועל מנת לשקף סביבה רעילה או נפיצה, קיים ביקוש רב לפתרונות אנליזה לערכים הנמדדים באויר שאנו נושמים, על מנת לשקף סביבה רעילה או נפיצה.

מדוע נדרש כיול תקופתי?
כיול תקופתי, נדרש לכל מכשיר מדידה. הכיול נקבע על פי הוראות היצרן, ועל פי תקנים מקומיים וסוג התעשיה. הזנחת כיול הגלאים, עלולה להוביל לקריאה שגויה, לאי עמידה בתקנים, למפגעים בטיחותיים ולהשפיע על בטיחות ובריאות העובדים/ות.

כיצד מתבצע כיול גלאים?
הכיול מתבצע בשטח או במעבדה, על ידי צוות טכנאים שהוכשר והוסמך ע"י היצרן ואושר במשרד להגנת הסביבה, תחת תקן ISO 17025.

הנחיות המשרד להגנת הסביבה לגבי התקנת וכיול גלאים
בהתאם לתקן NOSHA הבינלאומי, האוסר על שהות אדם באזור גזים נפיצים, קיים צורך להתקין גלאים בחלל המפעל המיידעים על דליפות או נפיצות באוויר. המשרד להגנת הסביבה יצא בהנחיות, לפיהן:

  1.  חברות המתקינות גלאים, מחויבות לכיול הגלאים והסמכה ל- ISO 17025
  2. קביעת חברה יועצת, הקובעת את הדרישות לתקינות הגלאים בהתאם לדרישות התקן והרגולטור. חברת .IN.P.C מספקת מגוון רחב של גלאי גזים נפיצים ורעילים, והינה החברה הראשונה בתעשייה הישראלית, המוסמכת ל- ISO 170251.

מה קורה בעקבות כיול גלאי הגזים?
בסיום הכיול, יגיש הטכנאי, דוח שירות ומסמך מסכם של בודק מוסמך עם הערות ותאריכי תקפות.

באיזו תדירות נדרש כיול וכיצד מוודאים שהכיול בוצע כיאות?

הכיול יבוצע על פי הוראות היצרן, תוך פיקוח פנימי של ממונה בטיחות, המוסמך להחמיר עם הדרישות, ועל פי סיכונים מוגדרים במקום העבודה.
ברוב המקרים היצרן דורש כיול מדי חצי שנתי/ שנתי ואף נהוג לבצע וידוא כיול אחת לרבעון.

כיול תדיר = חסכון באנרגיה, משאבים וכסף!!!